elsinnepal.reismee.nl

Waar Nepalezen van houden & wat ik mis

Na bijna vijf maanden in Nepal heb ik aardig wat meegekregen van wat hip is hier in Nepal. Natuurlijk zijn er kleine verschillen tussen Okhaldhunga en het stedelijk gebied, maar in grote lijnen geldt het allemaal wel voor alletwee. Omdat ik alweer bijna wegga leek dit me een goed moment om als een soort van reflectie eens te zien wat ik hier ga achterlaten, en waar ik weer erg naar verlang wat de Nederlandse cultuur betreft.


Nepalezen houden van:


- T-shirts met opdruk van Angry Birds


- Wollen mutsen voor kleine kinderen, die dan wel weer op blote voeten lopen


- Gezichtsmaskers met legerprint voor puberjongens, of er nou luchtvervuiling is of niet


- Met een tandenborstel in je mond over straat lopen (mijn vertaler heeft een keer een hele dag met een tandenborstel in zijn mond/hand rond gelopen toen hij met mij op pad ging)


- Zout in de thee doen in plaats van suiker (of samen met veel suiker, heb je meteen goede ORS-oplossing tegen diarree)


- 2x per dag Dhal Bhaat eten


- Superzachte 'pyjamabroeken' met kinderprintjes erop voor vrouwen, of met hertjes, maar dan wel op hun kop.


- De radio aanzetten vanaf half 6 's ochtends en al 5 maanden lang hoor ik hetzelfde liedje waarin ik maar één woord herken 'Slowly'


- Bedden zonder matras


- Festivals: het zou me niet verbazen als er meer officiële vrije dagen dan werkdagen zijn in dit land. Pim en ik hebben in elk geval het kleurenfestival 'Holi' lekker meegevierd en het resultaat is te zien op de foto's.


- Wollen mutsen met een bolletje op de top voor volwassenen, ziet er echt geweldig uit


- Winnie de Poeh boodschappentassen.


In het kader van uitwisseling van cultuur hebben Pim en ik besloten om 2 grote Winnie de Pooh boodschappen tassen te kopen om alle souvenirs in mee te nemen. In Uganda hadden we een grote metalen kist op sleeptouw genomen die we onze 'schatkist' noemden, maar als blijvend Winnie de Poeh fan vind ik dit ook wel een leuk idee.


Nog 4 nachtjes, dan vliegen we weer terug naar Nederland, ik heb er zin in! Ons kikkerlandje is echt zo slecht nog niet, en ik merk dat het vooral de gewone dingen zijn die ik het meeste mis. Dingen waar je soms niet eens zo bij nadenkt of die je zelfs vervelend vind omdat je ze zo vaak moet doen, zoals boodschappen. Hierbij een lijstje, het is wel meteen duidelijk dat ik Nederlander ben...


- Fietsen


- Zwemmen


- De trein, wat een fijne vorm van vervoer is dat toch eigenlijk


- Zelf koken! Dat mis ik echt hier... ik kijk er zo naar uit om weer in mijn mini-keukentje te staan en alles te kunnen maken waar ik zin in heb.


- Op de fiets naar de Albert Heijn en dat je daar gewoon zo'n beetje alles kunt krijgen


- Water uit de kraan drinken


- In mijn eigen bed slapen


Qua eten mis ik niet zoveel, al zou ik natuurlijk best een boterham met kaas lusten, maar Nepal is echt een paradijs voor thee drinkende vegetariërs zoals ik. Waar ik het zelfs in Amsterdam nog moeilijk vind om echt goed en lekker vegetarisch uit eten te gaan is het hier eigenlijk de norm. Ter illustratie: Onder het kopje 'burger' op de menukaarten is het meestal iets als: vegetable burger, cheese burger, mushroom burger, cheese-vegetable burger en dan pas chicken burger, buff burger ofzo. Waarom doen we dat in Nederland niet? :)


Ten slotte nog de categorie: wat hebben we gedaan de afgelopen tijd?


Nou, we zijn gaan paragliden, wat supervet was en ik heb foto's laten maken dus neem gerust een kijkje :). Toen hebben we onszelf onder het kleurenpoeder laten smeren tijdens Holi, zijn we nog een wandelingetje gaan maken en namen we afscheid van Pokhara. Toen op weg naar Bakthapur, een stad in de Kathmandu Vallei waarvan het centrum volstaat met tempels en waar geen auto's mogen komen. We reden in een toeristenbus die duidelijk niet gemaakt was voor ons lange Nederlanders, want we zaten zo'n beetje met onze schouders tegen de bovenkant van het hoofdkussen aan en Pim zat met zijn hoofd in de mini-ventilator. De lokale bus was bijna comfortabeler en bracht ons naar het mooie Bakthapur waar we 2 nachten hebben geslapen in een guesthouse boven een houtbewerkingswinkel. In Bakthapur hebben ze geweldige yoghurt die wordt verkocht in aardewerken kommen, en met zo'n kom en een beetje muesli hadden wij een geweldig ontbijt. Ook hebben we nog Koreaans gegeten, kan allemaal, hier in Nepal. De tempels waren natuurlijk weer in overvloed aanwezig en overweldigden ons een beetje, maar genoten hebben we zeker. Nu zijn we bij de Boudhanat Stupa. Alweer een tempel, maar dan gewoon maar 1 hele grote, en boeddhistisch. We gaan in de komende dagen nog Dhal Bhaat leren maken, nog meer tempels en zelfs een museum bezoeken en tja, veel souvenirs inslaan. Pim had er vorige week al geen zin in ;-).


O, en ik ben er ook in geslaagd het album met foto's van de trekking compleet te maken. Dus neem daar ook zeker nog een kijkje.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!